Projekto „Kuriame Respubliką“ siekis – sutelkti mokyklų bei vietos bendruomenėse slypintį pilietinį potencialą ir nukreipti jį demokratinės respublikos kūrimui. Jo metu mokyklos ir vietos bendruomenės mokomos veikti kaip mažosios respublikos – kaip savarankiškos, demokratiškai bendrus reikalus tvarkančios laisvų ir atsakingų žmonių bendrijos. Teisės, viešosios politikos, nevyriausybinių organizacijų veiklos, viešųjų ryšių ir kitų ekspertų padedamos jos identifikuoja opiausias savo, vietos bei viso krašto problemas ir, pasiremdamos projektų įgyvendinimo metodu, mokosi jas praktiškai spręsti. Konkretūs bendruomenių projektai aprėpia tokius viešosios politikos klausimus kaip emigracija, korupcija, skurdas, valdžios viešumas ir skaidrumas, aplinkosauga ir paveldosauga, tautinis ir pilietinis jaunimo bei visos visuomenės ugdymas ir kt. Šie klausimai nagrinėjami ir jų sprendimų ieškoma veikiant mokyklos, seniūnijos, savivaldybės ir nacionaliniu lygmeniu.
Daugiau apie projekto idėją.
Projekto rezultatai
- Pirmojo etapo metu, 120 bendrojo lavinimo mokyklų ir kolegijų pasirinko joms labiausiai rūpėjusias visuomenės problemas ir ėmėsi jas spręsti: kiekviena iš jų įgyvendino po vieną vietos veiklos projektą (120 projektukų aprašymai, pdf);
- Prieš įgyvendinant projektus, 30-yje projekte dalyvavusių savivaldybių buvo suorganizuoti mokymai „Kaip rengti pilietinės veiklos projektus ir spręsti vietos bendruomenėms bei visuomenei aktualias problemas“ (mokymų medžiaga, pdf);
- Antrojo etapo metu, iš 120 įgyvendintų mokyklų ir kolegijų projektų buvo išrinktos trys sėkmingiausios pilietinio veikimo idėjos. Jos buvo pasiūlytos kaip nacionaliniai projektai įgyvendinti visoms Lietuvos mokykloms (3 nacionalinių projektų aprašymai, pdf);
- Apie tai, kaip sekėsi įgyvendinti 120 vietos veiklos projektų ir 3 nacionalinius projektus, pasakoja projekto metu sukurti edukaciniai filmukai (juos galite rasti Pilietinės visuomenės instituto Youtube kanale, taip pat išleistame DVD);
- Projekto rezultatus papildė atliekami tyrimai: parengtos 2012, 2013 ir 2014 m. Pilietinės galios indekso tyrimų ataskaitos, taip pat atliktas Pilietiškumo ugdymo būklės kokybis tyrimas;
- Projekto rezultatus apibendrino ekspertai, parengę pilietinio ugdymo atnaujinimui skirtas metodikas:
1. Piliečių bendruomenė mokykloje: neformalaus ugdymo gairės;
2. Piliečius ugdančios lietuvių kalbos ir literatūros pamokos: projekto „Kuriame Respubliką“ siūlomi papildomi lietuvių kalbos ir literatūros dalyko moduliai pilietiškumui ugdyti;
3. Piliečius ugdančios istorijos pamokos: projekto „Kuriame Respubliką“ siūlomi papildomi istorijos dalyko moduliai pilietiškumui ugdyti;
4. Pilietinių galių stiprinimas: mokytojų ir mokyklų bendruomenių kvalifikacijai tobulinti skirta mokymų programa;
5. Pilietinės bendruomenės ugdymas: humanitarinių ir socialinių dalykų mokytojų rengimui atnaujinti skirtas pilietiškumo ugdymo modulis;
6. Gairės neformaliam studentų pilietiškumo ugdymuisi aukštosiose mokyklose.
- Kaip metodinę priemonę taip pat siūlome ir pilietinių idėjų veikimo knygą: Pilietinės iniciatyvos mokykloms ir ne tik: išbandytos idėjos norintiems veikti;
Projekto iniciatorius – Pilietinės visuomenės institutas. Projekto partneriai: Ateitininkų federacija, Lietuvos Švietimo centrų darbuotojų asociacija, Pilietiškumo, demokratijos ir teisės programų centras, viešoji įstaiga „Darom”, Lietuvos gimnazijų asociacija, Lietuvos pagrindinių mokyklų asociacija, Lietuvos kolegijų direktorių konferencija, Lietuvos moksleivių sąjunga, Istorijos mokytojų asociacija, asociacija „Lituanistų sambūris“, Lietuvos vietos bendruomenių organizacijų sąjunga, Nacionalinė jaunimo reikalų koordinatorių asociacija, Transparency International Lietuvos skyrius, Vilniaus bendruomenių asociacija bei savivaldybių jaunimo organizacijų „Apskritieji stalai“. Projektas finansiškai remiamas Europos Sąjungos socialinio fondo bei Lietuvos Respublikos biudžeto lėšomis.